مدير عامل شرکت ملي گاز خبر داد: هیچ گونه کاهش فشار یا قطع گاز در استان‌های غربی نداریم

یزدفردا "سرویس خبر "وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون با احتساب صنایع از یک میلیون مشترک اضافه کرده‌ایم، اضافه کرد: آمار گازرسانی 38 درصدی قبلی به 43 درصد افزایش یافته و به بیش از 90 هزار و 600 روستا رسیده‌ایم و پوشش 43 درصدی خانوارها را داریم؛ پوشش خانوارهای شهری همان 95 درصد سابق است و مشکل خاصی در این خصوص نداریم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: 20 میلیون مترمکعب از گاز ترش خط پنجم در پالایشگاه‌های بید بلند یک و فجر جم فرآورش می‌شود که در حال حاضر به عدد 505 میلیون مترمکعب در روز برای ظرفیت پالایش گاز کشور رسیده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس،جواد اوجی در جریان بازدید وزیر نفت از دیسپچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه 100 میلیون مترمکعب رکود مصرف گاز تهران در سال جاری بوده گفت: مشغول حل مشکل تنگه بیجار هستیم اما با تدابیر مناسب اتخاذ شده هیچ گونه کاهش فشار یا قطع گاز در استان‌های غربی نداشته‌ایم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز افزود: ایستگاه‌های تقویت فشار اراک، قزوین و همدان برای جبران مشکل تنگه بیجار وارد مدار شده‌اند و فشار در منطقه کرمانشاه 500 psi است که مطلوب ارزیابی می‌شود.وی با تاکید بر اینکه از دی پارسال تا دی امسال یک میلیون مشترک خانگی، تجاری صنعتی و کشاورزی به مشترکان ما اضافه شده گفت: پالایشگاه فجر جم 118 میلیون مترمکعب ورودی و 112میلیون مترمکعب خروجی گاز در روز دارد و فشار خروجی آن 67 بار است که کشش خوب بخش انتقال را نشان می‌دهد؛ ظرفیت شبکه 70 بار است و می‌تواند گاز بیشتری را نیز از خود عبور دهد.

اوجی اضافه کرد: حدود 119 میلیون مترمکعب در فجر جم، 80 میلیون مترمکعب در پالایشگاه پارسیان، 212 تا 216 میلیون مترمکعب در مجموعه 5 پالایشگاه پارس جنوبی، 54 میلیون مترمکعب در پالایشگاه خانگیران و 0.3 میلیون مترمکعب در پالایشگاه مسجد سلیمان گاز فرآورش می‌شود.وی افزود: اولین بار است که به ظرفیت اسمی 25 تا 26 میلیون مترمکعبی بید بلند یک رسیده ‌ایم.

*تربتی: دیسپچینگ پس از خصوصی‌سازی مدیریت اجرای قراردادها را بر عهده می‌گیرد

در جریان این بازدید حسن منتظر تربتی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز نیز اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت تامین گاز در سال جاری وضعیت مطلوبی داشته و با آمادگی کامل به استقبال تغییر شرایط جوی رفته‌ایم.

وی افزود: سعی کردیم ذخیره خطوط را بالا نگه داریم و در حالی که دمای اکثر استان‌ها به زیر صفر کاهش پیدا کرده دچار مشکل یا نوسانی در تأمین گاز نبوده‌ایم و فشار گاز در همه نقاط کشور وضعیت مطلوبی دارد.

تربتی اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که یکشنبه هفته آینده با ورود موج بارش‌زای بعدی مصارف افزایش پیدا می‌کند و از دوشنبه آینده کاهش دما خواهیم داشت.

وی گفت: در بخش پالایش رکودهای خوبی در روزهای اخیر داشته‌ایم چنانکه در فجر جم تولید متمادی 118 میلیون مترمکعب در روز را داشته‌ایم که عدد بسیار خوبی محسوب می‌شود و 100 میلیون متر مکعب به میانگین اضافه کرده است.

وی با بیان اینکه امکانات دریافت اطلاعات از نقاط حساس شبکه به راحتی ممکن است و در سال جاری 50 نقطه را به شبکه اضافه می‌کنیم، اظهار داشت: طرح توسعه دیسپچینگ در جریان است که طی 2 یا 3 سال اینده نقاط تحت پوشش به هزار تا هزار و 200 نقطه می رسد.مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز افزود: در حال حاضر کنترل عملیات شبکه زنجیره گاز را بر عهده داریم و پیش‌بینی‌ ما این است که دیسپچینگ در زمان خصوصی‌سازی علاوه بر کنترل عملیات شبکه عملا کنترل قراردادها را بر عهده بگیرد چرا که شرکت ملی گاز به جای یک شرکت عملیاتی به شرکتی با مجموعه قراردادهای خرید و فروش و توسعه گاز تبدیل خواهد شد.

*غریبی: افتتاح بزرگترین بزرگترین ایستگاه تقویت فشار با 7 دستگاه توربو کمپرسور در دهه فجر

علیرضا غریبی مدیر عامل شرکت مهندسی توسعه گاز نیز در جریان بازدید وزیر نفت گفت: در دهه فجر شاهد افتتاح بزرگترین ایستگاه تقویت فشار با 7 دستگاه توربو کمپرسور خواهیم بود که خطوط دوم، سوم و چهارم را با انعطاف پذیر بالا پوشش خواهد داد؛ در راه‌اندازی مشکلی نداشته‌ایم و گاز را به تدریج وارد توربو کمپرسورها می‌کنیم.

*حسین نیا: امسال 26 میلیارد متر مکعب گاز در تهران عرضه می‌شود

بر اساس این گزارش حسین‌نیا مدیر عامل شرکت گاز استان تهران در جریان این بازدید با بیان اینکه پارسال در استان تهران 25 میلیارد مترمکعب گاز فروختیم، اضافه کرد: 52 درصد در بخش خانگی که 13 میلیارد مترمکعب است، 25 درصد نیروگاه که 6 میلیارد مترمکعب را شامل می‌شود به 7 نیروگاه، 10 درصد نیز به صنایع و بقیه گاز را نیز به بقیه بخش‌ها داده‌ایم.

وی افزود:امسال پیش‌بینی کرده‌ایم 26 میلیارد مترمکعب گاز عرضه کنیم؛ در عین حال در دی ماه سال گذشته 2 میلیارد و 750 میلیون مترمکعب گاز عرضه کردیم امسال در 19 روز گذشته از دی ماه یک میلیارد و 750 میلیون مترمکعب عرضه کردیم.

حسین‌نیا اظهار داشت: متوسط مصرف روزانه امسال 95 میلیون مترمکعب و سال گذشته 92 میلیون مترمکعب بوده است در حالی که امسال 100 هزار مشترک اضافه شده‌اند.

وی با بیان اینکه بالاترین مصرف سال جاری 100 میلیون مترمکعب دیروز ثبت شد و پارسال این عدد 101 میلیون مترمکعب بوده است، افزود: در 54 ایستگاه تقلیل فشار ورودی استان فشار خوب است در 5 ایستگاه تقلیل فشار شهر تهران فشار حداقل 580psi بوده و 3 تا از ایستگاه‌ها در ساعت 6 امروز 700، 750 و 710psi را نشان می‌دهد که نمایانگر فشار خوب شبکه است.

*شیخ بهایی: پوشش 43 درصدی خانوارهای روستایی

مجتبی شیخ بهایی مدیر گاز رسانی شرکت ملی گاز نیز در جریان این بازدید گفت: همه نکات تدبیر شده و اگر مشکلی مانند مشکل اخیر عسلویه به پیش بیاید با مدیریت انجام شده هیچ خدشه‌ای، و گاز رسانی ایجاد نشد

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون با احتساب صنایع از یک میلیون مشترک اضافه کرده‌ایم، اضافه کرد: آمار گازرسانی 38 درصدی قبلی به 43 درصد افزایش یافته و به بیش از 90 هزار و 600 روستا رسیده‌ایم و پوشش 43 درصدی خانوارها را داریم؛ پوشش خانوارهای شهری همان 95 درصد سابق است و مشکل خاصی در این خصوص نداریم.

*الماسی: تراز تجارت گاز کشور در حال حاضر مثبت 0.8 میلیارد متر مکعب است

رضا الماسی مدیر انتقال گاز شرکت ملی گاز نیز با بیان اینکه تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار در سرویس حدود 43 ایستگاه از 63 ایستگاه شبکه انتقال گاز کشور است، گفت: ماکزیمم ایستگاه‌های در سرویس 47 ایستگاه در 18 دی ماه بوده است و در مجموع گاز ترش و شیرین بالای 600 میلیون مترمکعب ظرفیت انتقال داریم.وی افزود: واردات از دو بخش کردکوی و دولت آباد مجموعا حدود 40 تا 44 میلیون مترمکعب بوده و 30 میلیون مترمکعب نیز گاز به ترکیه صادر می‌کنیم.وی با بیان اینکه تراز تجارت گاز تا امروز 0.8 میلیارد مترمکعب مثبت است و تا پایان سال سر به سر می‌شود، گفت: توسعه خطوط در چند سال گذشته کمک زیادی به پایداری شبکه کرده است چنانکه اگر این توسعه خطوط وجود نداشت در مورد مشکل عسلویه امکان مدیریت مسئله وجود نداشت.

*سهیلی‌پور: از گازهای همراه نفت در جنوب به شرکت ملی گاز بدهند

اصغر سهیلی پور، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز نیز در جریان این بازدید اظهار داشت: در حال حاضر به اوج کاری رسیده‌ایم و از الان تا یکماه آینده حداکثر تقاضا را خواهیم داشت. برای موفقیت در اینکار به همکاری بسیار نزدیک در حوزه بالا دست گازنیاز داریم.وی افزود: در حال حاضر امکان هیچ‌گونه کوتاهی وجود ندارد تنگه بیجار باید به سرعت وارد مدار شود از گازهای همراه نفت در جنوب می‌توانند میزان بیشتری به ما بدهند اگرچه تا امروز 4 میلیون مترمکعب تزریق گاز شیرین در کوپال و کرج را داشته‌ایم.وی تصریح کرد: 12 تا 90 سال را می‌توان برای تزریق اختصاص داد اما در این یکماهه پیش رو نباید ریسک کرد.

*کشکولی: میزان دریافت گاز امسال مشابه پارسال

مصطفی کشکولی قائم مقام شرکت ملی گاز با بیان اینکه دریافت از منابع ما جمعا مشابه پارسال است، گفت: این مسئله نشان می‌دهد اگر 20 میلیون مترمکعب گاز از خط پنجم را نمی گرفتیم دچار مشکل می‌شدیم.

وی افزود: شاخص میزان مصرف گاز نسبت حجم به گاز منتقل شده در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و ظرف یکی دو ماه آینده قبض‌ها به صورت یکماهه و در فرم واحدی در کل کشور ارائه می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا